3,3 miljoen dollar voor onderzoek

Prof. Derya Unutmaz.jpg

8 juni 2016, 3,3 miljoen dollar aan federale subsidie om onderzoek naar het Chronische vermoeidheidssyndroom van Jackson Laboratory te financieren

Professor Derya Unutmaz ontvangt een subsidie van bijna 2.887.000 euro voor een onderzoek naar immunologische biomarkers bij ME/cvs dat vijf jaar zal duren.

Professor Derya Unutmaz, M.D., van het Jackson Laboratorium voor Genome Medicine, zal vijf jaar lang subsidie ontvangen in het totaal 3.282.515 dollar [bijna 2.887.000 euro] van het National Institute of Allergy and Infectious Diseases – om betere manieren te vinden om myalgische encefalomyelitis (ME) te diagnosticeren en te behandelen, de invaliderende en mysterieuze aandoening die over het algemeen bekend is onder de naam chronische vermoeidheidssyndroom (CVS).

Volgens de Centers for Disease Control and Prevention in de VS, lijden tussen de 836.000 en 2,5 miljoen Amerikanen aan ME/cvs. De symptomen zijn o.a. ernstige vermoeidheid, cognitieve disfunctie , slaapafwijkingen en pijn.

Onderzoekers hebben verscheidene potentiële uitlokkende milieufactoren en haperende immuunsysteemcomponenten geïdentificeerd bij ME/cvs , maar de immunologische basis voor de ziekte blijft duister. Daarnaast variëren de symptomen en de ernst van ME/cvs op vele gebieden tussen de patiënten onderling.

Unutmaz stelt voor om een grote studie te doen met ME/cvs patiënten, bloedmonsters te screenen op potentiële immunologische biomarkers van de ziekte en de resultaten hiervan te gebruiken om betere diagnostische instrumenten en gepersonaliseerde behandelingen te ontwikkelen voor de ziekte.

Auteur: Persbericht Jackson Laboratory 02-06-2016 door Joyce Peterson
Bron: https://www.jax.org/news-and-insights/2016/june/unutmaz-receives-federal-grant-for-chronic-fatigue-research#

Professor Derya Unutmaz, M.D. Jackson Laboratory Farmington CT: Onderzoekt de mechanismen van menselijke T-cel differentiatie, activatie en regulatie in de contexten van normale immuunreacties, ziekten en veroudering.

“Ons onderzoek richt zich primair op het decoderen van de differentiatie, activatie en regulatie van menselijke T-cellen voor optimale immuunreacties op infectieziekten en hun verstoringen tijdens chronische ziekten of veroudering. We hebben bijgedragen aan het begrijpen van de manier waarop subgroepen T-cellen worden verstoord tijdens ziekten bij mensen, vooral tijdens HIV infectie. Ons lab heeft verscheidenen nieuwe ontdekkingen gedaan met betrekking tot de diversiteit en mechanismen van onderdrukking van het immuunsysteem door regulerende  T-cellen [RTC] en effecten of functies van menselijke Th17 cel subgroepen”.

Bron: www.jax.org

Vertaling: ME/cvs Vereniging