Behandeling

Omdat er (nog) geen consensus is over de gedetailleerde aard en oorzaak/oorzaken van ME, bestaan er ook nog geen gestandaardiseerde behandelingen, behalve de op een verkeerd paradigma stoelende cognitieve gedragstherapie en graded exercise therapie, de enige therapieën die in de CVS-richtlijn 2013 als efficiënt bewezen aangeraden worden. Dit tegen de huidige research-inzichten in.

Vandaar dat patiënten over heel de wereld hun toevlucht zochten en zoeken tot diverse middelen die bij sommigen wel, maar bij anderen weer niet blijken te werken tegen de aan ME-eigen klachten, waaronder het (nog altijd) niet door de FDA-goedgekeurde Ampligen (een immuun-modulator), melatonine dat het dag/nachtritme kán beïnvloeden, acetylcarnitine dat inwerkt op de bij ME meestal verstoorde energiehuishouding in de cellen, Low Dose Naltrexone (LDN) dat de opium-receptoren in de hersenen beïnvloed en soms als pijnstiller werkt en een aantal andere middelen die op eigen risico te proberen valt en doorgaans niet vergoed wordt, als men een arts ál zover krijgt ze voor te schrijven indien dat vereist is. In Noorwegen is zoals bekend een derde-fase multi-site onderzoek in een groot cohort patiënten en controles gaande naar het o.a. bij vormen van kanker en reumatoïde artritis gebruikte Rituximab, dat de werking van het immuunsysteem beïnvloed door B-cel depletie. Ook blijken veel patiënten aan ernstige vitamine-gebreken te lijden, waaronder B12 en D.

Informatie vindt u door te googelen op deze middelen op onze site en die van ME.gids, waarop door patiënten onderling veel uitgewisseld wordt over mogelijkheden, gebruik en voor- en nadelen daarvan.