CGT en GET zijn niet effectief en leiden niet tot herstel

Moet het herstelgedrag van patiënten met ME/cvs of Long COVID wel in twijfel worden getrokken?

De afgelopen decennia is in medische richtlijnen aanbevolen om patiënten met myalgische encefalomyelitis/chronisch vermoeidheidssyndroom (ME/cvs) te behandelen met graded exercise therapy (GET) en cognitieve gedragstherapie (CGT). Bovendien hebben artsen het herstelgedrag van deze patiënten in twijfel getrokken en hen gestimuleerd om deze behandelingen te volgen zodat ze weer aan het werk zouden kunnen gaan.

In dit artikel zijn CGT- en GET-studies voor ME/cvs beoordeeld die rapporteerden over de werkstatus voor en na de behandeling om de vraag te beantwoorden of artsen het herstelgedrag van patiënten met ME/cvs in twijfel moeten blijven trekken.

Conclusies

Uit het onderzoek blijkt dat meer patiënten niet in staat zijn te werken na behandeling met CGT en GET dan vóór de behandeling ermee. Bovendien is er een groot risico dat CGT en GET leiden tot verergering van de klachten en ernstige terugvallen veroorzaken, waarvan patiënten mogelijk niet herstellen. Daarom is het in twijfel trekken van het herstelgedrag van patiënten met ME/cvs niet alleen zinloos, maar druist het ook in tegen het Do No Harm principe van de geneeskunde.

De uitkomst van deze studie ondersteunt de conclusie van de Nederlandse Gezondheidsraad dat CGT en GET geen adequate behandelingen zijn volgens de algemene medische normen. Het ondersteunt ook de conclusie van het Britse NICE-instituut in zijn onlangs gepubliceerde, bijgewerkte richtlijn, dat geen van beide behandelingen effectief is en dat ze evenmin tot herstel leiden. CBT- en GET-studies voor lange COVID zijn niet gepubliceerd, maar het onderzoek geeft ook geen steun voor het in twijfel trekken van het herstelgedrag van patiënten met een ME/cvs-achtige ziekte na COVID-19.

Lees hier het gehele artikel van Mark Vink en Friso Vink-Niese

Anderen bekeken ook

Rapport ‘Zorg voor ME’

Het staat er zeer slecht voor met de zorg voor ME-patiënten in Nederland. Dit blijkt uit het rapport ‘Zorg voor ME’ dat op 12 september 2016 is gepresenteerd aan Dianda Veldman, directeur van de Patiëntenfederatie Nederland te Utrecht. De ME/cvs Vereniging schreef het rapport om aandacht te vragen voor de uiterst problematische situatie van de

Dr. Mark Guthridge: is ME/cvs echt zo erg?

Dr. Mark Guthridge, arts en patiënt, schrijft regelmatig over ME/cvs in draadjes op twitter, waarbij hij zijn tweets onderbouwt met links naar wetenschappelijke artikelen. Dit keer de vraag die omstanders (waaronder artsen) wel eens kunnen stellen: Is ME/cvs echt zo erg?

Resultaten enquête over CGT & GET

Een nieuwe patiëntenenquête onder 2274 respondenten heeft bevestigd dat een grote meerderheid van de mensen met ME die deze behandeling in het Verenigd Koninkrijk ondergaat, schade ondervindt van graduele oefentherapie (GET). Een meerderheid van de mensen met ME melden dat cognitieve gedragstherapie (CGT) niet tot een verandering in hun fysieke gezondheid heeft geleid, maar degenen