Crash Survival Gids voor patiënt, ondersteunend netwerk en zorgteam

De ME/cvs Crash Survival Gids is ontworpen voor de patiënt, diens ondersteunend netwerk en zorgteam.

Rond de feestdagen is het voor ME/cvs patiënten weer een actueel thema: Post-Exertionele Malaise (PEM)!

We hopen dat jullie allemaal zonder al te veel PEM door de feestdagen heen zijn gekomen en fijne momenten hebben gehad. Elk jaar zijn er ME/cvs patiënten die, ondanks voorrust, narust en goede planning tóch in een (langdurige) crash zijn gekomen. Patiënten verschillen onderling natuurlijk in wat PEM of crash uit kan lokken, maar ook in hun persoonlijke leefsituaties.

Het Bateman-Horne Center stelde een Crash Survival Gids samen. Wij hebben die met hun toestemming vertaald in het Nederlands, maar daarbij twee hoofdstukken aangepast aan de Nederlandse situatie.

We hopen dat deze gids jullie zal helpen bij het nadenken over wat in jouw situatie handig is om voor te bereiden, zodat je, wanneer je in een langdurige PEM of crash terechtkomt, het jezelf zo makkelijk mogelijk hebt gemaakt.

De Crash Survival Gids vind je hier

Anderen bekeken ook

Ziek door verminderde bloedstroom naar de hersenen?

Langdurige COVID, ME/cvs en POTS: ziek door verminderde bloedstroom naar de hersenen?

2023: terugblik op een jaar ME/cvs-onderzoek

2023 zal worden herinnerd als het jaar waarin artificiële intelligentie haar grote doorbraak maakte, maar wat bracht het voor het onderzoek naar ME/cvs? Nu het jaar zijn laatste hoofdstuk nadert, is het tijd om de meest interessante ME/cvs-onderzoeken van 2023 te beoordelen. WASF3 en de spierbiopten van het NIH We beginnen met de intrigerende bevindingen gepubliceerd door

2022: terugblik op een jaar ME/cvs-onderzoek

Nu 2022 ten einde loopt, is het tijd voor onze jaarlijkse traditie waarbij we terugblikken op de meest interessante wetenschappelijke studies over myalgische encefalomyelitis/chronisch vermoeidheidssyndroom (ME/cvs) van het afgelopen jaar.