De nieuwste Lees ME is uit!

Lees ME 43 van juli 2022 is verschenen!

Het universum van slag

Tja, ik weet niet hoe ik het anders moet duiden, want overal is het crisis.

Tijdelijk ook bij de redactie, zoals je misschien middels onze noodoproepen hebt kunnen lezen. Maar als het water aan de lippen staat, is de redding vaak nabij. Zo mogen wij Mischa en Devon welkom heten, die ons met redactietaken gaan helpen. En Ingeborg, Marlies en Jolanda gaan vanaf het decembernummer de vormgeving van Lees ME voor hun rekening nemen. Dat betekent dan wel dat wij helaas van Gea afscheid gaan nemen. Gelukkig is dat nog niet zo ver.

Het was de afgelopen maanden voor ons dus vallen, opstaan en weer verder gaan. Herkenbaar, toch? Niets nieuws voor ons. Maar hoe doe je dat, keer op keer? Door moed te houden, zeggen ze. Maar dat is niet genoeg. Je moet ook een beetje geluk hebben en je voelsprieten uitzetten.

De meeste energie en inspiratie halen wij uit onze auteurs die ons na jaren nog steeds verrassen en ontroeren.

Door alle ups&downs hebben wij het voorjaarsnummer over moeten slaan.

Voor je zie je het zomernummer. Het decembernummer – nieuwe stijl – gaat snel in de steigers, in samenwerking met al onze nieuwe aanwinsten.

Veranderingen zijn onvermijdelijk in het sterrenstelsel. Die schrikken ons ook niet af. Wel merken wij dat door alle crises er maar weinig wetenschappelijke en politieke vooruitgang omtrent ME-herstel en -behandeling is. Long Covid krijgt meer aandacht. Daar lijkt opnieuw de oorsprong van het ME-wiel te worden uitgevonden. Hopelijk hebben wij daar toch baat bij.

Gea en Ellen

******

Lees ME is het tijdschrift voor leden van de ME/cvs Vereniging.

De leden van de ME/cvs Vereniging vonden het blad al in hun brievenbus of kunnen het digitaal lezen en bewaren in de ledenomgeving.

Wil je Lees ME voortaan graag in zijn geheel ontvangen? Word dan hier lid.

Losse exemplaren van Lees ME zijn verkrijgbaar in onze webshop voor 5,50€ incl. verzenden.

Anderen bekeken ook

“Wees gewoon positief!” Giftige positiviteit bij ME/cvs

Met betrekking tot chronische ziekte kunnen onze familie en vrienden een uitweg zoeken in simpele oplossingen: “Probeer gewoon positief te blijven” zullen ze misschien zeggen,
“Bekijk het van de zonnige kant” of “Focus op wat je wel nog kan doen.” Het is geen slecht
advies, maar het komt vaak over als ongepast en pijnlijk op iemand met

2021: terugblik op een jaar ME/cvs-onderzoek

Het is eind december, dus tijd om de meest interessante wetenschappelijke onderzoeksresultaten van het jaar over myalgische encefalomyelitis/chronisch vermoeidheidssyndroom (ME/cvs) de revue te laten passeren.

Update van Dr. Ron Davis over ME/cvs onderzoek

Dr. Ron Davis van de Universiteit van Stanford maakt duidelijk hoe hij en zijn mede-onderzoekers stappen zetten op weg naar veel efficiënter onderzoek. “We hebben erg hard gewerkt om ME/cvs beter te kunnen begrijpen. Onlangs hadden we een internationale werkgroep bijeenkomst waar veel onderzoekers hun gegevens presenteerden. Er is veel vooruitgang. ME/cvs is een complexe