Resultaten vaccinatie enquête

De resultaten worden gepresenteerd van een uitgebreide enquête over Corona vaccinatie bij ME/cvs patiënten in de Verenigde Staten.

Health Rising, een Amerikaanse organisatie heeft meerdere enquêtes gehouden bij ME/cvs patiënten over Corona vaccinaties. Aan de eerste poll deden 1700 patiënten mee. Zij beantwoorden de vraag of ze een corona vaccin wilden nemen.

• 29% wilde het vaccin zeker nemen
  • 19% wilde het vaccin waarschijnlijk nemen
  • 21% neigde ernaar het vaccin te nemen
  • 15% was geneigd het vaccin niet te nemen
  • 7% wilde het vaccin waarschijnlijk niet nemen
  • 9% wilde het vaccin zeker niet.

Alle ME/cvs behandelaren die in april 2021 hierover werden bevraagd, deden de aanbeveling het vaccin wel te nemen.

De eerste poll ná het nemen van het vaccin

Meer dan 7500 mensen hebben deze enquête ingevuld. De resultaten zijn redelijk consistent gebleven.

De overgrote meerderheid van 70-80% rapporteerde dat zij binnen 2 weken over de bijwerkingen heen waren van de eerste Pfizer/Moderna vaccinatie. Bij de vaccins van AstraZeneca en Johnson&Johnson waren er met 65-66% minder mensen binnen 2 weken hersteld van de bijwerkingen.

De tweede vaccinatie veroorzaakte zoals verwacht meer ernstige symptomen. Maar nog steeds rapporteerden 70% en 72% dat zij binnen 2 weken over deze bijwerkingen heen waren.

Terwijl de meeste mensen goed reageerden, ging het met een significante subgroep niet goed. Ongeveer 28% en 37% van degenen die Pfizer/Moderna ontvingen stelde dat de bijwerkingen van de tweede injectie ernstig waren. 23% en 19% had nog tenminste een maand lang symptomen.

Van degenen die de tweede injectie met Astra Zeneca namen, waren er meer die er langer over deden om te herstellen (33% was nog steeds herstellende na een maand). Ook waren er meer patiënten (30%) die hun symptomen beschreven als ernstig.

Verslagen van moeizaam herstel zorgden ervoor dat Brandon een blog schreef waarin hij vroeg of er een betere manier was.

ME/CFS and the Coronavirus Vaccine: Is There a Better Way?

De mensen die verbeterden na het vaccin

Health Rising hoorde ook verslagen van mensen die verbeterden nadat zij een vaccin hadden gekregen. Daarom werd nog een enquête uitgezet. Deze poll werd door 1100 mensen ingevuld:

• 29% rapporteerden vooruit te zijn gegaan
  • 30% meldde zelfs “dramatisch” vooruit te zijn gegaan
  • Bij 33% duurde die vooruitgang minstens 1 maand

ME/CFS and the Coronavirus Vaccine: Is There a Better Way?

Hoe lang houden bijwerkingen en verbeteringen aan?

Om te bepalen hoe lang de bijwerkingen of verbeteringen na het vaccin aanhielden:

• breidt de poll de periode uit naar 6 maanden
  • vraagt degenen die het vaccin kregen of zij het vaccin opnieuw zouden nemen
  • vraagt naar supplementen die kunnen helpen bij bijwerkingen
  • bepaalt hoe het mensen met ME/CVS/FM die het coronavirus hebben gehad is vergaan gedurende een langere periode.

Deze enquête loopt nog en kun je invullen. Je moet daarvoor eerst de vragenlijst invullen. Daarna klik je het hokje aan voor het vaccin of de vaccins die je hebt gehad. Dit leid verder naar nieuwe vragen.

Ga hier naar de nieuwe poll van Health Rising. De Poll staat onderaan de pagina.

Dit artikel heeft de ME/cvs Vereniging voor je vertaald. Het originele (Engelstalige) artikel geschreven door Cort Johnson vind je hier.