Hypocapnie bij ME/cvs, fibromyalgie en Long Covid

Bij patiënten met ME/cvs komt orthostatische intolerantie bij staan of zitten vaak voor. De hartslag gaat aanzienlijk omhoog (POTS), of de bloeddruk gaat aanzienlijk omlaag (Orthostatische Hypotensie) of de ademfrequentie gaat omhoog (Tachypneu) wanneer iemand rechtop gaat zitten, gaat staan of langere tijd rechtop blijft staan.

Bij een subgroep ME/cvs patiënten komt ook een afname voor van het kooldioxide gehalte in de uitgeademde lucht (hypocapnie).

Lees hier het artikel van Cort Johnson over hypocapnie bij ME/cvs, fibromyalgie en Long Covid en een kort artikel over een hypocapnie thuistest.

Anderen bekeken ook

Te weinig zuurstof bij long-COVID en ME/cvs

Er komt steeds meer bewijs dat er iets fout gaat in het zuurstoftransport naar spieren en weefsels. Hierdoor kunnen de mitochondriën, onze energiecentrales, veel minder energie maken want hierbij is zuurstof nodig. De mitochondriën schakelen daardoor over op een veel minder efficiënte vorm van energie maken waarbij geen zuurstof nodig is (anaeroob).

Orthostatische symptomen bij long COVID en ME/cvs

Al snel na de uitbraak van de SARS-Cov-2 virus pandemie (Corona) werd duidelijk dat patiënten langdurig ziek kunnen blijven. Een infectie kan leiden tot langdurige en uitputtende vermoeidheid, post-exertionele malaise (PEM), cognitieve problemen en symptomen van orthostatische intolerantie. Dit zijn symptomen die ook bij ME/cvs voorkomen. Daarom worden in dit onderzoek ME/cvs en Long Covid

Beschadigde dunne zenuwvezels & energieproblemen

David Systrom, de longarts van Harvard, graaft steeds dieper bij zijn ME/cvs-patiënten. Hierdoor begrijpen we beter wat er gebeurt tijdens inspanning in ons metabolisme.