Informatie voor en over mantelzorg

Datum:
06/11/2021

Onzichtbare helden

10 november is het de Dag van de Mantelzorg. Overal in het land vind je onzichtbare helden, jong en oud, bijna 5 miljoen in Nederland. Wat mantelzorgers doen is niet vanzelfsprekend, het is bijzonder en verdient waardering.

Daarom zetten we in de week van 10 november mantelzorgers in de schijnwerpers: want hun zorg mag gezien worden. In heel het land zijn in deze week activiteiten, speciaal voor mantelzorgers.

Mantelzorgers zijn onzichtbare helden! Ze zorgen voor een ziek familielid, vriend of buur. Die zorg is vaak onzichtbaar.

Wat is mantelzorg?

Mantelzorg is alle hulp aan een hulpbehoevende door iemand uit diens directe sociale omgeving. Ook minder intensieve hulp, de hulp aan huisgenoten en de hulp aan instellingsbewoners zijn meegenomen. Mantelzorg is hulp die verder gaat dan de zogenoemde ‘gebruikelijke hulp. Onbetaald, vrijwillig, maar zeker niet vrijblijvend.

Veel ME/cvs-patiënten hebben zo’n onzichtbare held, die helpen waar ze kunnen. Waar we zuinig op zijn.

Zet je onzichtbare helden in de spotlights!

Dikke kus door de brievenbus actie: stuur gratis een kaartje naar je onzichtbare held(en) via VGZ: https://www.vgz.nl/gezond-leven/mantelzorg/kaartje

Lees voor meer informatie voor en over mantelzorg:
Informatie voor en over mantelzorg.pdf (me-cvsvereniging.nl)