Interview met Marijke in Quest Psychologie

Marijke is GZ-psycholoog en heeft ME. Ze werd door Quest Psychologie geïnterviewd en legt uit wat ME is.

Ze vertelt dat ME een lichamelijke multisysteemziekte is, met PEM als hoofdkenmerk, over de verschillende mate waarin je ME kunt hebben en over hoe deze ziekte haar leven beïnvloedt. En verder over de (lange) weg naar een diagnose, over medicijnen die symptomen bestrijden, over de gevolgen van over je grenzen gaan.

“Ik wil een steentje bijdragen door informatie te verspreiden, dat houdt mij op de been. Maar zonder hoop voor mezelf zou ik het niet volhouden. Zo simpel is het ook.”

Wij hebben toestemming de screenshots van het interview te delen.
Lees hier het interview met Marijke in Quest Psychologie.

Maar het tijdschrift is ook nog te bestellen voor € 7,25

Voor wie het lezen lastig is, is hier het interview te beluisteren.
Het is langzaam voorgelezen.

Anderen bekeken ook

Update van Dr. Ron Davis over ME/cvs onderzoek

Dr. Ron Davis van de Universiteit van Stanford maakt duidelijk hoe hij en zijn mede-onderzoekers stappen zetten op weg naar veel efficiënter onderzoek. “We hebben erg hard gewerkt om ME/cvs beter te kunnen begrijpen. Onlangs hadden we een internationale werkgroep bijeenkomst waar veel onderzoekers hun gegevens presenteerden. Er is veel vooruitgang. ME/cvs is een complexe

Legt Lipkins ME/cvs studie de stukjes bij elkaar?

Lipkins metabolomische studie levert stap voor stap een coherent beeld op van mitochondriale disfunctie

“Wees gewoon positief!” Giftige positiviteit bij ME/cvs

Met betrekking tot chronische ziekte kunnen onze familie en vrienden een uitweg zoeken in simpele oplossingen: “Probeer gewoon positief te blijven” zullen ze misschien zeggen, “Bekijk het van de zonnige kant” of “Focus op wat je wel nog kan doen.” Het is geen slecht advies, maar het komt vaak over als ongepast en pijnlijk op iemand met