Interview met Marijke in Quest Psychologie

Marijke is GZ-psycholoog en heeft ME. Ze werd door Quest Psychologie geïnterviewd en legt uit wat ME is.

Ze vertelt dat ME een lichamelijke multisysteemziekte is, met PEM als hoofdkenmerk, over de verschillende mate waarin je ME kunt hebben en over hoe deze ziekte haar leven beïnvloedt. En verder over de (lange) weg naar een diagnose, over medicijnen die symptomen bestrijden, over de gevolgen van over je grenzen gaan.

“Ik wil een steentje bijdragen door informatie te verspreiden, dat houdt mij op de been. Maar zonder hoop voor mezelf zou ik het niet volhouden. Zo simpel is het ook.”

Wij hebben toestemming de screenshots van het interview te delen.
Lees hier het interview met Marijke in Quest Psychologie.

Maar het tijdschrift is ook nog te bestellen voor € 7,25

Voor wie het lezen lastig is, is hier het interview te beluisteren.
Het is langzaam voorgelezen.

Anderen bekeken ook

ME, Long Covid, en de geschiedenis van medisch stigma

Dit is een transcript van de recente podcast van Dr. Brian Hughes met de Noorse ME Vereniging. In het interview bespreken ze het medische stigma waarbij postvirale ziekten, zoals ME en Long COVID, ten onrechte als ‘psychologisch’ worden gekarakteriseerd door slecht onderbouwde stereotypering.

De kunst van het rusten

Pro Health publiceerde twee jaar geleden een waardevol artikel over het belang van kwalitatief goede rust als je chronisch ziek bent.

Long Covid, ME en het belang van taalgebruik

Het problematische taalgebruik van Long COVID en ME en waarom het van belang is. Eerder schreef Alice een tot nadenken stemmende blog “Nee, Long COVID helpt ME/cvs niet”. Nu stellen zij en Dr. Naomi Harvey voor dat een verschuiving in de taal die we gebruiken om zowel Long COVID als ME/cvs te beschrijven, beide ten goede