Lees ME 47 is verschenen!

Deze week verschijnt Lees ME 47!

Wat een jaar

Eind van het jaar is het altijd het moment om terug te kijken. Het was een jaar met hoogtepunten, maar helaas ook met diepe dalen.

Enorme diepe dalen zijn de mensen die dit jaar zijn overleden door de ziekte ME. Onze gedachten gaan uit naar degenen die achterblijven en hun lief waren.

Ook worden er nog steeds ME-patiënten verkeerde behandelingen voorgeschoteld en zelfs opgedrongen. Behandelingen waar zij zieker van worden. Er is nog heel veel werk te doen om misstanden en de mis(be)handeling van ME-patiënten de wereld uit te helpen.

Deze maand willen we ook stilstaan bij het belang van licht. Licht, dat ons de weg wijst in het duister, licht dat ons warmte en hoop geeft. En laten we in het nieuwe jaar hoop koesteren en verspreiden. Laten we degenen die het nodig hebben, bijstaan en ondersteunen. Laten we samenwerken om de omstandigheden voor ME-patiënten beter te maken, wetende dat zelfs de kleinste bijdrage een groot verschil kan maken.

In deze december Lees ME vind je onder andere persoonlijke verhalen en columns, artikelen over wetenschappelijk onderzoeken, tips om de zorg en/of hulpmiddelen te kunnen krijgen waar je recht op hebt. Maar ook een bingo, ‘Hoe overleef ik de feestdagen’, 2 boekbesprekingen, mooie sieraden voor onder de kerstboom en nog veel meer.

De redactie wenst je fijne feestdagen en een gezond(er) nieuwjaar vol licht, liefde, en een onwankelbare hoop dat de toekomst beter zal zijn dan het verleden. Laten we elkaar, ongeacht de uitdagingen die komen, steunen en samen groeien.

En natuurlijk bedanken wij alle mensen die op wat voor manier dan ook in het afgelopen jaar een bijdrage hebben geleverd aan de Lees ME.

Britt en Yvonne

—/—

Lees ME is het tijdschrift voor leden van de ME/cvs Vereniging.

De leden van de ME/cvs Vereniging vonden het blad al in hun brievenbus of kunnen het digitaal lezen en bewaren in de ledenomgeving.

Nieuwsgierig? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Wil je Lees ME voortaan ook ontvangen? Word dan lid!

Losse exemplaren van Lees ME zijn verkrijgbaar in onze webshop voor € 5,50 incl. verzenden.

Vind je het leuk om mee te werken aan het tot stand komen van Lees ME? We zoeken een eindredacteur en redactieleden.

Anderen bekeken ook

2023: terugblik op een jaar ME/cvs-onderzoek

2023 zal worden herinnerd als het jaar waarin artificiële intelligentie haar grote doorbraak maakte, maar wat bracht het voor het onderzoek naar ME/cvs? Nu het jaar zijn laatste hoofdstuk nadert, is het tijd om de meest interessante ME/cvs-onderzoeken van 2023 te beoordelen.

WASF3 en de spierbiopten van het NIH

We beginnen met de intrigerende bevindingen gepubliceerd door

2022: terugblik op een jaar ME/cvs-onderzoek

Nu 2022 ten einde loopt, is het tijd voor onze jaarlijkse traditie waarbij we terugblikken op de meest interessante wetenschappelijke studies over myalgische encefalomyelitis/chronisch vermoeidheidssyndroom (ME/cvs) van het afgelopen jaar.

Internationale ME/cvs-conferentie Berlijn samengevat

Samenvatting van de internationale ME/cvs-conferentie in het Charité Fatigue Centrum

Van 11 tot 12 mei hield het Charité Fatigue Centrum zijn 2e internationale ME/cvs-conferentie “Understand, Diagnose, Treat” [Begrijpen, Diagnosticeren, Behandelen] in Berlijn. Meer dan 60 nationale en internationale onderzoekers presenteerden actuele onderzoeksresultaten en behandelconcepten in lezingen en wetenschappelijke posterpresentaties. De ME/CFS Research Foundation heeft de organisatie