ME/cvs: verleden, heden en toekomst

01/09/2021

ME/cvs: verleden, heden en toekomst
William Weir en Nigel Speight

".......de oorzaak van de beroemde uitbraak van ME/cvs in 1955 in het Royal Free Hospital werd toegeschreven aan "massahysterie". De auteurs hebben geen van de patiënten geïnterviewd, noch een van de betrokken artsen. Niettemin leek het hen duidelijk dat de uitbraak te wijten was aan massahysterie omdat de meerderheid van de slachtoffers vrouwen waren."

Deze review stelt een aantal dwingende kwesties aan de orde aangaande Myalgische Encefalomyelitis / chronisch vermoeidheidssyndroom (ME/cvs). Enig historisch perspectief is nodig om de aard van de controverse over de oorzaak ervan te belichten. Door de geschiedenis heen heeft een patroon de neiging zich te herhalen wanneer natuurlijke fenomenen uitleg vereisen.

Dogma's komen meestal eerst, en worden dan uiteindelijk vervangen door wetenschappelijk inzicht.

Hetzelfde patroon ontvouwt zich met betrekking tot ME/cvs, maar aanhangers van het psychologische dogma rond de oorzaak ervan blijven hardnekkig tegenstand bieden, zelfs in het licht van overtuigend wetenschappelijk bewijs van het tegendeel.

Acceptatie van dit laatste is niet alleen een academische kwestie; de weg naar het goed begrijpen en behandelen van ME/cvs leidt naar verder wetenschappelijk onderzoek en niet naar psychologische theoretisering. Alleen dan zal een groep patiënten die al zo lang lijdt er baat bij hebben.