ZonMw: Op zoek naar de ontbrekende puzzelstukjes

Interview met microbioloog Rogier Louwen en neurowetenschapper Michael VanElzakker over ME/CVS onderzoek.

Netwerkbijeenkomst ZonMw over onderzoeksprogramma ME/CVS

“Het is nog niet bekend waar de ernstige chronische ziekte ME/CVS door veroorzaakt wordt. Een nieuw onderzoeksprogramma van ZonMw moet hier verandering in gaan brengen en behandeling mogelijk maken. Microbioloog Rogier Louwen en neurowetenschapper Michael VanElzakker blikken vooruit op het programma en de mogelijkheden voor biomedisch onderzoek naar de ziekte.”

Op 7 oktober 2021 organiseert ZonMw een netwerkbijeenkomst voor onderzoekers, patiënten en anderen die interesse hebben in het nieuwe onderzoeksprogramma ME/CVS. Voor meer informatie en aanmelden kunt u terecht op de website van ZonMw.

Neurowetenschapper dr. Michael VanElzakker van de Harvard Medical School en dr. Rogier Louwen, universitair docent op de afdeling Medische Microbiologie en Infectieziekten van het Erasmus MC, doen beiden onderzoek naar ME/CVS (myalgische encefalomyelitis / chronisch vermoeidheidssyndroom). Zij gaan met elkaar in gesprek over de complexe puzzel die deze ziekte vormt en de rol die onderzoekers met verschillende expertises kunnen spelen in het nieuwe onderzoeksprogramma.

Anderen bekeken ook

2021: terugblik op een jaar ME/cvs-onderzoek

Het is eind december, dus tijd om de meest interessante wetenschappelijke onderzoeksresultaten van het jaar over myalgische encefalomyelitis/chronisch vermoeidheidssyndroom (ME/cvs) de revue te laten passeren.

Netwerkbijeenkomst ZonMw onderzoek ME/CVS

Kijk de netwerkbijeenkomst van het ZonMw onderzoeksprogramma ME/CVS terug.

Hoe Long COVID en ME/cvs het lichaam uitputten

Health Rising haakt in op een artikel in de New York Times om te zien hoe zowel Long COVID als ME/cvs het lichaam uit kunnen putten.