Post-Covid: ME/cvs revisited

Dr. Jim Faas, verzekeringsarts en voormalig voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde, heeft een blog geschreven voor Nedisch Contact over #LongCovid, CGT en ME. Medisch Contact is een tijdschrift voor artsen dat wordt uitgegeven door de KNMG, de federatie van beroepsverenigingen van artsen.

‘It’s extraordinary how many people have a postviral syndrome that’s very strikingly similar to ME/CFS’,

Anthony Fauci in een interview voor Medscape

Je struikelt in de media over verhalen van coronapatiënten die alsmaar klachten blijven houden:

‘I survived the Coronavirus, but am now living a nightmare’.

Vermoeidheid, aanhoudend hoesten, kortademigheid, hoofdpijn, smaakverlies: een enorme waaier, met nog tientallen andere symptomen. Vooral bij – ook jonge – mensen met ‘milde klachten’ blijken die lang aan te houden. Long-haulers worden ze genoemd, ook te vinden onder #LongCovid.

Milde klachten

‘We krijgen steeds meer doorverwijzingen van de huisarts van mensen die niet opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis.’

Rein Posthuma, longarts in het MUMC

Het herstel na milde klachten blijkt lang te kunnen duren. ‘En we weten niet goed waar dat door komt.’ NHG-huisarts Jako Burgers laat via de NOS weten te vrezen dat we slechts het topje van de ijsberg zien. Nog een waarschuwing: ‘With this very severe COVID-19 disease, where we’re now dealing with millions of people suffering worldwide, the question is not if [some] will develop ME/CFS – it’s how many’.

Lotgenoten

Op het internet schieten de covidsteungroepen als paddenstoelen uit de grond. In de VS heeft het ‘Survivor Corps’ 90 duizend leden. Op Facebook is een Nederlandse lotgenotengroep opgezet: ‘corona-ervaringen en langdurige klachten’. Met al meer dan 14 duizend leden. Ook op Zorgwijzer kunnen mensen hun ervaringen delen. Ruim 7000 mensen deden dat as we speak. Maak de borst maar nat.

Sounds familiar?

Er is al meer dan twintig jaar een patiëntengroep die postviraal of postwhatever maar niet opknapt. Niks nieuws onder de zon. Die patiënten vertellen we – als we er als artsen uiteindelijk niet uitkomen – al jaren dat ze moeten werken aan hun ‘false illness beliefs’ en aan hun verwaarloosde fysieke conditie. Met cognitieve gedragstherapie (CGT) als panacee. Niet zo vast blijven zitten in je beperkingen!

Ben je benieuwd naar de rest van het artikel? Hier kun je het verder lezen.