Rapport van het onderzoek naar overprikkeling

Rapport ‘Hoe beïnvloedt overprikkeling het leven van mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel?’
In het onderzoek zijn mensen met niet aangeboren hersenletsel, whiplash, PTSS, ME/CVS en gezonde controle proefpersonen vergeleken.

De resultaten van het onderzoek dat wij een tijdje geleden hier deelden over overprikkeling zijn bekend.Vandaag werd het rapport gepubliceerd!

Er hebben ook ME-patiënten meegedaan aan dit onderzoek en zij zijn vergeleken met mensen met niet aangeboren hersenletsel, whiplash, PTSS en gezonde controle proefpersonen. “Tevens is er op groepsniveau gekeken naar de aandoeningen PTSS, whiplash en ME/CVS. Er kan gesproken worden van invaliditeit door overprikkeling vanwege NAH. Zoals te zien is in de tabellen scoren de mensen met PTSS, whiplash en ME/CVS vergelijkbaar laag.”

Lees hier het rapport ‘Hoe beïnvloedt overprikkeling het leven van mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel?’

Anderen bekeken ook

Dr. Mark Guthridge: is ME/cvs echt zo erg?

Dr. Mark Guthridge, arts en patiënt, schrijft regelmatig over ME/cvs in draadjes op twitter, waarbij hij zijn tweets onderbouwt met links naar wetenschappelijke artikelen. Dit keer de vraag die omstanders (waaronder artsen) wel eens kunnen stellen: Is ME/cvs echt zo erg?

Ministerie van VWS over kinderen met ME/cvs

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport richt zich met een praktijkinitiatief ook op de zorg en ondersteuning voor mensen met ME/cvs. Het label ME/CVS leidt momenteel lang niet altijd tot een passend juiste zorg-, ondersteunings- en onderwijsaanbod, doordat zij zich “onbegrepen ziek” voelen en in de zorg zelfs drang ervaren.

Een introductie van de hersen en hersenonderzoek

Deel 1 van een serie artikelen van ME research UK over onderzoek van de hersenen en het zenuwstelsel bij ME/cvs.