Vandaag is het 12 mei, Wereld ME-dag!

Vandaag is het 12 mei, Wereld ME-dag. Het is een dag waarop over de hele wereld aandacht wordt besteed aan en actie wordt gevoerd voor Myalgische Encefalomyelitis (ME).

Want ondanks het advies van de Gezondheidsraad uit 2018 over ME/CVS en alle daaruit voortvloeiende acties, is er nog een lange weg te gaan totdat ME volledig erkend wordt, niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. De dokterspraktijk, de praktijk van de fysiotherapeut, ergotherapeut, psycholoog, psychiater, de praktijk van de WMO, de WLZ, de Wajong, het UWV………

Vandaag besteden wij aandacht aan de basics over ME!

We hebben 4 korte video’s gemaakt met teksten over ME:

Wat is ME/cvs?
Wat is PEM?
Wat is Pacing?
Heb ik ME?

Deel ze op je sociale media en bijvoorbeeld per mail aan je zorgverleners, familie, vrienden, kennissen….

Anderen bekeken ook

Sponsoractie: Sporten voor energie

“Sporten voor energie, niet voor iedereen vanzelfsprekend” Bushbikers Sleen organiseerde op Tweede Paasdag een wandel- en een fietstocht waarvan de opbrengst voor de ME/cvs Vereniging was.

Wat is pacing?

Pacing is een zelfhulp strategie (geen therapie) die patiënten helpt om te leren zuiniger om te gaan met hun energie door het bij jouw lichaam passende activiteiten niveau en de optimale hoeveelheid rust te vinden.

Medici over ME/cvs en het Coronavirus

Lopen patiënten met ME/cvs een groter risico om besmet te raken met het Corona virus dan mensen zonder ME/cvs? Dat is een vraag die wij regelmatig gesteld krijgen. Het antwoord is niet zo eenvoudig. Er is nog te weinig over bekend, maar logischerwijs zijn mensen met een ziekte kwetsbaarder dan gezonde mensen. Ook kan het