Verslag lotgenotenbijeenkomst 'ME en alleenstaand'

Datum:
24/11/2021

Verslag lotgenotenbijeenkomst 'ME en alleenstaand'.

Op zondag 14 november hielden wij alweer onze 9e online lotgenotenbijeenkomst. Ditmaal was het thema ‘ME en alleenstaand’.

Na een korte voorstelronde hebben wij het gehad over de verschillende zaken waar je tegenaan loopt als je alleenstaand bent en ME hebt.

Een van de punten die aan bod kwamen was de steeds minder wordende contacten. Dat is natuurlijk voor iedereen erg, maar als je alleenstaand bent komt dat extra hard binnen.
Om de sociale contacten toch te kunnen onderhouden werden wel facebook en internet genoemd als fijne media om toch contact met anderen te kunnen onderhouden, al kan dat natuurlijk nooit echt contact vervangen. Ook merkte iemand op dat de contacten mee veranderen als je ziek bent, dus dat je meer zieke mensen/lotgenoten onder je contacten krijgt.

Als verklaring voor de verminderde contacten werd o.a. genoemd dat mensen afhaken als je ziek bent en niet mee kunt doen met uitgaan, winkelen, verjaardagen, vakanties, feestjes, enz.

En nieuwe contacten maken… hoe doe je dat als je geen energie hebt? Zelfs in de Corona-tijd waar online kennismaken makkelijker is, lukt het vaak niet.

Kortom, nieuwe contacten leggen blijkt een groot probleem.

Wat liefdesrelaties betreft blijkt daten lastig te zijn als je zelf niet uit kunt gaan en ook online daten te vermoeiend blijkt te zijn. Waar ontmoet je iemand dan nog? En ook het gevoel van een blok aan iemands been te zijn en een liefdes relatie niemand aan willen doen als je zo ziek bent, kwam ter sprake.

Ook de praktische zaken als hoe hou je je huis schoon en je tuin netjes als je er zelf te ziek voor bent kwamen aan bod. Hoe haal je je boodschappen in huis en hoe kun je gezond eten als je te ziek bent om te koken werd ook besproken. Herkenning was er van alle deelnemers wel.

Na een uur werd de lotgenotenbijeenkomst afgesloten en keken we terug op een geslaagde lotgenotenbijeenkomst waar het delen van de ervaringen en de herkenning als heel fijn ervaren werden.

P.S. Als je behoefte hebt aan contacten kun je bij Gemeentelijk welzijn, Humanitas, kerken, de Zonnebloem of vrijwilligersorganisaties informeren of er vrijwilligers zijn die af en toe op visite willen komen. Je kunt de frequentie waarschijnlijk afstemmen op je mogelijkheden.
Wil je liever contact met lotgenoten? Op Facebook zijn meerdere lotgenotengroepen. Of meld je aan voor het VoorMEkaartjes project van de ME/cvs Vereniging https://www.me-cvsvereniging.nl/voor-me-kaartjes