Wat is pacing?

Pacing is een zelfhulp strategie (geen therapie) die patiënten helpt om te leren zuiniger om te gaan met hun energie door het bij jouw lichaam passende activiteiten niveau en de optimale hoeveelheid rust te vinden.

Pacing is geen manier om via een schema activiteiten op te bouwen en uit te breiden. Het is het zoeken naar de juiste balans. Daarbij kan het zijn dat je voorzichtig wat kunt gaan opbouwen, maar ook dat je flink moet snoeien in je activiteiten, zodat je meer rust kunt inbouwen.

Pacing technieken zijn o.a.

• voorzichtig zijn met betrekking tot algehele activiteiten niveau
  • leven volgens een schema met activiteit en rust
  • beperken van de duur van een activiteit
  • activiteiten inplannen voor de “goede” momenten van de dag en “slechte” momenten vermijden
  • “nee” zeggen tegen sommige uitnodigingen
  • de duur van je sociale contacten beperken.

In de komende tijd delen we een aantal vertaalde artikelen over pacing

Dit keer delen we een Gids over pacing en hoe om te gaan met MEcvs van MEAction

Anderen bekeken ook

Kinderen krijgen als je ME/cvs hebt

Vrouwen met ME/cvs staan voor uitdagende keuzes als het aankomt op zwangerschap en kinderen grootbrengen. Peggy Rosatie Allen, een gekwalificeerde verpleegster, verloskundige en praktiserend verpleegkundige met een doctoraat, presenteert een onderzoek en strategieën over kinderen krijgen. Vervolgens begeleidde ze een panel van drie moeders met ME/cvs om het proces van zwangerschap en kraamtijd te onderzoeken.

PEM: Lotgenoten over ME en PEM

Wat zijn de grootste beperkingen die je ervaart door PEM? Met deze vraag begonnen wij de lotgenotenbijeenkomsten op 27 april en 18 mei 2022.

Zelfhulp Strategie voor ME/cvs: Pacing

ME/cvs: Waar heb je zelf misschien nog wel wat invloed op? Hoe kun je voorkomen dat je van de ene PEM naar de andere PEM gaat en hoe voorkom je (langdurige) terugvallen?