ZonMw kondigt tweede subsidieronde aan

ZonMw heeft aangekondigd dat op 17 juni a.s. de tweede subsidieronde van het Onderzoeksprogramma ME/CVS wordt opengesteld.

Wetenschappelijk onderzoekers kunnen dan tot 24 september 2024 een projectidee voor biomedisch onderzoek indienen. De ingediende projectideeën worden beoordeeld door de programmacommissie.

Hierin zitten, naast leden met een wetenschappelijke achtergrond, ook vijf ervaringsdeskundigen die voorgedragen zijn door de patiëntenorganisaties. De commissie beoordeelt de relevantie van de ideeën en geeft al dan niet een positief advies. Als het advies positief is, kan de aanvrager vervolgens een uitgewerkte subsidieaanvraag indienen.

De onderzoeksvoorstellen moeten aansluiten bij één van de twee bestaande consortia van het onderzoeksprogramma ME/CVS. Het streven is ten minste 4 nieuwe onderzoeken te financieren. Per project is maximaal € 500.000,- beschikbaar.

Lees meer: https://www.zonmw.nl/nl/nieuws/vooraankondiging-tweede-subsidieronde-voor-biomedisch-onderzoek-naar-mecvs

Anderen bekeken ook

Perspectief voor patiënten – 1e ME/CVS onderzoeken van start

Perspectief voor ME/CVS-patiënten.Eerste ME/CVS-onderzoeksprojecten kunnen van start gaan.

Vandaag heeft ZonMw bekend gemaakt dat twee consortia met tien onderzoeksprojecten in totaal 11,6 miljoen euro subsidie zullen krijgen voor onderzoek naar ME/CVS. Daardoor kan in ons land nu een structurele start gemaakt worden met biomedisch onderzoek naar deze ingrijpende ziekte. Onderzoekers staan in de startblokken. Dit is

ME, Long Covid, en de geschiedenis van medisch stigma

Dit is een transcript van de recente podcast van Dr. Brian Hughes met de Noorse ME Vereniging. In het interview bespreken ze het medische stigma waarbij postvirale ziekten, zoals ME en Long COVID, ten onrechte als ‘psychologisch’ worden gekarakteriseerd door slecht onderbouwde stereotypering.

Studie van Nath Deel I: “Het is een hersenziekte…”

De ME/cvs-Intramurale Studie van Nath Deel I: “Het is een hersenziekte…”

“Eén ding is duidelijk: het is een ziekte die vanuit de hersenen komt”

Nancy Klimas