Tag Archief van: Ieder(in)

Bezwaar wetsvoorstel eigen bijdrage WMO

8 mei 2025

Op dit moment ligt er een wetsvoorstel eigen bijdrage WMO in de tweede kamer. In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld om de bijdrage weer inkomens- en vermogensafhankelijk te maken. Wij hebben hier grote bezwaren tegen en hebben ons daarom aangesloten bij Ieder(in) die het voortouw heeft genomen om de Tweede Kamerleden te overtuigen het wetsvoorstel aan te passen.

Het nieuwe wetsvoorstel dreigt de zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking fors duurder te maken. Het plan vervangt vanaf 2027 het huidige (vaste) abonnementstarief in de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) door een inkomensafhankelijke bijdrage. Het Nibud berekende, op verzoek van Ieder(in) dat de eigen bijdrage kan oplopen tot duizende euro’s per jaar, waardoor zorgmijding dreigt.

Wetsvoorstel eigen bijdrage WMO

Sinds 2019 betalen WMO-gebruikers een vast maandbedrag voor ondersteuning zoals huishoudelijke hulp, woningaanpassingen en hulpmiddelen. Dit vaste bedrag wordt een inkomensafhankelijke bijdrage voor mensen die meer verdienen dan 135% van het sociaal minimum (ca. €24.000 voor alleenstaanden). Zij gaan straks fors meer betalen. Volgens het rapport van het Nibud dat vandaag is verschenen, is de verhoging te steil. Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud: “Mensen met een inkomen tot modaal gaan al snel honderden euro’s meer betalen. Dat is onbetaalbaar voor veel mensen met een beperking, zeker gezien hun vaak al hogere kosten voor energie, voeding, vervoer en zorg.”

De eigen bijdrage voor de WMO is niet de enige uitgave die mensen als gevolg van hun beperking hebben. Vliegenthart: “Uit een eerder onderzoek van het Nibud blijkt dat bijna 40 procent van deze groep nu al zorg mijdt vanwege de kosten, met alle gevolgen van dien.” Het wetsvoorstel eigen bijdrage WMO maakt daarnaast geen onderscheid in leeftijd of leeftijdsfase. “Iemand die vanaf z’n 74ste ondersteuning van de WMO nodig heeft, maakt daar minder lang gebruik van dan iemand die daar op z’n 24ste of nog eerder al mee moet beginnen.” Dit wetsvoorstel eigen bijdrage WMO kan voor ME/cvs patiënten juist nadelig en duur uitpakken, omdat veel patiënten al jonger ziek worden.

Stapeling van kosten veroorzaken hoge zorgkosten

Wij zijn, samen me veel andere organisaties, ongerust over de gevolgen van dit wetsvoorstel eigen bijdrage WMO. Me/cvs patiënten zijn levenslang beperkt en de zorg en ondersteuning kan voor hen onbetaalbaar worden. Ook Ieder(in) waarschuwt hiervoor. Deborah Lauria, directeur van Ieder(in). “Deze mensen betalen straks de prijs voor een financieel probleem dat ze niet zelf hebben veroorzaakt.” Ook is het wetsvoorstel in strijd met het VN-verdrag Handicap. Mensen met een beperking mogen geen extra drempels ondervinden in toegang tot zorg en verworven rechten mogen niet verslechteren. “Dat is echter precies wat hier dreigt te gebeuren,” zegt Lauria. “Dit wetsvoorstel moet aangepast worden. Beperk de eigen bijdrage bijvoorbeeld alleen tot de huishoudelijke hulp en laat het abonnementstarief intact voor alle andere vormen van ondersteuning.”

In actie tegen het wetsvoorstel

Hiervoor gaat Ieder(in), in aanvulling op het ingezonden artikel in de Volkskrant dat reeds eerder werd geplaatst, een aantal stappen ondernemen.

  • Ieder(in) roept de Kamerleden op om vragen te stellen aan het kabinet en de wet aan te passen. Deze oproep werd door ongeveer 40 organisaties ondertekend.
  • Het Nibud is naar buiten gekomen met informatie over de financiële gevolgen van het nieuwe wetsvoorstel voor mensen met een levenslange, levensbrede beperking. Het rapport van Nibud ondersteunt de boodschap van Ieder(in). 
  • In de aanloop naar de behandeling van het wetsvoorstel voert Ieder(in) gesprekken met Kamerleden.  
  • Tenslotte heeft Ieder(in) een artikel geplaatst hierover. Hierop zijn verhalen te lezen van mensen om wie het gaat en houden zij iedereen op de hoogte over het verloop van de behandeling van het wetsvoorstel door de Tweede Kamer.
https://iederin.nl/pas-het-wetsvoorstel-vervanging-abonnementstarief-aan/

Ons geduld is op!

3 december 2024 – ons geduld is op!

Vandaag, 3 december, is het Internationale Dag voor Mensen met een Beperking. Een dag met belangrijke symbolische waarde, want mensen met een beperking wachten al veel te lang op structurele verbeteringen in Nederland. Daarom lanceert Ieder(in) een petitie met de boodschap: ons geduld is op! Hieronder praten we je bij over onze plannen en hoe je mee kunt doen.

Actie: ons geduld is op!

In september verscheen het rapport van het VN-comité met daarin een vlijmscherpe analyse van de Nederlandse situatie, acht jaar na de invoering van het VN-verdrag Handicap. In het rapport beschrijft het VN-comité een groot aantal zorgen en aanbevelingen aan de Nederlandse overheid die vergelijkbaar zijn met wat het EMEA én de patiëntenfederatie constateerde met betrekking tot ME/cvs. Eind oktober verscheen de reactie van staatssecretaris Vicky Maeijer (VWS) op het rapport. Die reactie is zo teleurstellend, dat ‘ons geduld op is’ en Ieder(in) in actie komt. Hier lees je meer daarover. En wij, als ME/cvs Vereniging, sluiten ons graag bij deze actie aan en willen iedereen aanmoedigen mee te doen.

Dit gaan we doen

Petitie ‘ons geduld is op!

Met een petitie hoopt Ieder(in) massaal handtekeningen op te halen rondom de boodschap: “ons geduld is op!”. Deze petitie komt op 3 december online. We vragen je om de petitie te tekenen en te delen met zoveel mogelijk mensen in je netwerk en achterban. Ga naar onsgeduldisop.nl en teken mee.

Online protest

Je kunt ook online nog een persoonlijke boodschap meegeven:

  • Schrijf thuis een protestbord met ‘Ons geduld is op!’.
  • Maak een foto van jezelf met het bord.
  • Deel deze foto op social media met #OnsGeduldIsOp. Vermeld daarbij de reden waarom jouw geduld op is (bijvoorbeeld: “ik wacht al te lang op inclusief onderwijs”).
  • Verwijs naar onsgeduldisop.nl voor de petitie.

Debat in de Tweede Kamer

De Tweede Kamer gaat in debat over het VN-rapport en de Nederlandse situatie. Dat debat stond gepland op 3 december, maar wordt verplaatst naar een nieuw moment. De nieuwe datum is nog niet bekend.

Zoals bij elk belangrijk debat stuurt Ieder(in) vóór het debat een brief naar de Tweede Kamer. Daarin vraagt Ieder(in) aandacht en informeren ze Kamerleden over de inhoud van het VN-rapport (en waarom de reactie van VWS dus tekortschiet). In aanloop naar het debat spreekt Ieder(in) ook nog gericht met Kamerleden. De brief zullen ze ook delen met hun leden en mensen en organisaties in ons netwerk.

Daarnaast zijn ze van plan om op de nieuwe datum van het Tweede Kamerdebat een actie te organiseren in Den Haag. Met protestborden waarop staat ‘ons geduld is op!’ vraagt Ieder(in) aandacht bij politici en media. Daarnaast willen ze het debat volgen vanaf een volle tribune in de Tweede Kamer. Om het belang van het VN-verdrag en de diversiteit van de mensen om wie het gaat zichtbaar te maken.

Oproep: behoud de tegemoetkoming arbeidsongeschiktheid!

19 november 2024

Het kabinet wil de tegemoetkoming arbeidsongeschiktheid afschaffen. Ieder(in), Mind, Patiëntenfederatie Nederland en ruim tachtig lidorganisaties van Ieder(in), waaronder de ME/cvs Vereniging, roepen de Kamer op hier een stokje voor te steken. Want mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebben deze tegemoetkoming heel hard nodig.

De tegemoetkoming arbeidsongeschiktheid

Mensen in de WIA, WAO, WAZ of Wajong krijgen jaarlijks een tegemoetkoming van 217 euro voor de meerkosten die hun beperking meebrengt. De afschaffing van deze tegemoetkoming arbeidsongeschiktheid treft 840 duizend mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Zij zijn hierdoor de enige groep die niet profiteert van de komende verlaging van het eigen risico. Terwijl juist zij vaak hoge zorgkosten hebben in combinatie met een laag inkomen.

De organisaties die de oproep onderschrijven, vinden dit ongehoord. En ze wijzen erop dat deze inkomensachteruitgang in strijd is met het VN-verdrag handicap. Het verdrag kent het ‘standstill-beginsel’. Dit betekent dat de (inkomens)positie van mensen met een beperking in ieder geval niet verder mag verslechteren.

Verder staat afschaffing van de tegemoetkoming ook haaks op het breed gedragen advies van de Commissie sociaal minimum om de inkomens van mensen met een laag inkomen te verbeteren.

Behandeling in de Kamer

In de week van 25 november komt de afschaffing van de tegemoetkoming aan de orde in de Kamer, bij de begrotingsbehandeling van sociale zaken en werkgelegenheid. Aan het begin van die week, op 25 november, zal Ieder(in) ook via haar social media-kanalen aandacht voor deze kwestie vragen. Als je wil, kun je deze posts delen en eventueel van eigen commentaar voorzien. Politici zien zo dat de oproep leeft en breed wordt gedragen.

Hier kan je de oproep lezen en zien welke organisaties allemaal meedoen