ME/cvs Behandelingen

Er is helaas nog geen ME/cvs behandeling die de ziekte kan genezen. Er zijn geen medicijnen die ME/cvs genezen. Met therapie en medicatie kun je de symptomen mogelijk wel wat verlichten. Zo kan de kwaliteit van je leven verbeteren.

Informeer je huisarts

Je huisarts is waarschijnlijk niet op de hoogte van wat de beste begeleiding is bij ME/cvs. Geef je huisarts daarom zelf de benodigde informatie. Er is een handboek voor artsen verschenen, de ICP (International Consensus Primer) en de Nederlandse vertaling ervan. Hierin staan uitgebreide wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen voor onderzoeken en behandelmogelijkheden. Ook is er, als samenvatting van de ICP, een medische praktijkgids voor de diagnose en behandeling van ME/cvs.

Informeer je behandelaar

De laatste jaren zijn er steeds nieuwe wetenschappelijke inzichten over ME/cvs. Hier vind je een informatiebrochure voor je behandelaar zodat je deze ook op de hoogte kunt brengen van de nieuwste ontwikkelingen.

Behandelplan

ME/cvs behandelingen kunnen soms bijdragen aan je kwaliteit van leven. Er zijn een aantal mogelijkheden bij het samenstellen van een behandelplan. Deze mogelijkheden variëren van niets doen, medicatie, therapie of een combinatie hiervan.

ME/cvs behandelingen zijn niet gericht op de aanpak van de oorzaken van de ziekte, maar richten zich op het verminderen van de klachten en het leren omgaan met de ziekte. Welke behandelingen effect hebben, verschilt per persoon.

Bespreek alle behandelmogelijkheden met je arts en maak samen een behandelplan. Het is van belang dat behandelingen elkaar ondersteunen en en niet schadelijk zijn. Jij bent degene die uiteindelijk beslist. Vertrouw op jezelf en kies voor een behandelplan dat het beste bij jou past.

Ook een goede zorgverlener is belangrijk. Wij kunnen helpen om een goede zorgverlener te vinden die bij jouw situatie past. Lees hier meer.

Zorgverlening

ME/cvs is niet te genezen en de gezondheidszorg heeft op dit moment slechts behandeling van sommige symptomen te bieden. Als patiëntenvereniging werken we hard om hier verandering in te brengen.

Meld goede en slechte zorg

Als je ME/cvs hebt, kun je soms lang op zoek zijn naar een goede behandelaar. Dat is iemand die kennis heeft van je ziekte en de klachten serieus neemt. Op zorgkaartnederland kun je je arts of behandelaar een beoordeling geven. Je kunt er je ervaringen delen door een waardering te schrijven. Zo kun je anderen ook helpen om een betere keus te maken voor een zorgaanbieder of behandeling. Ook kan je er de beoordelingen van anderen lezen.

Goede en slechte ervaringen met zorgverleners kun je ook melden aan de ME/cvs Vereniging. Dit kan bij de ME info lijn, telefonisch of via email.